Snaživý, no málo razantný, zhodnotili Jurzycu školskí odborníci

19.02.2012 Bratislava



Bratislava 18. februára (TASR) – Rozvaha sa cení, no chcelo toširšie lakte a lepší ťah na bránu. Tak zhodnotili ministra Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS) zástupcovia odbornej verejnosti z oblasti školstva.
Jozef Lužák, ktorý bol lídrom školských odborárov v čase minuloročného protestu učiteľov, uviedol, že učitelia od Jurzycu očakávali väčšiu priebojnosť. „On je dobrý analytik a všetko posudzoval uvážlivo, na môj vkus až príliš,“ povedal Lužák. Dodal, že pri rokovaniach o vyšších platoch sa k odborárom správal veľmi korektne. Namiesto lobovania za vyššie platy učiteľov však zaujal pozíciu uvážlivého odborníka v ekonomike. „Jeho argumentácia bola taká, že v súčasnom období je to maximum, ktoré mohla vláda uvoľniť.Tu sme neboli dosť spokojní, čakali sme väčšiu razanciu, lebo ktožiada a bojuje, ten často môže získať,“ domnieva sa bývalý podpredseda odborového zväzu. Ocenil však, že Jurzyca sa rýchlo zorientoval v rezorte a o problémoch školstva hovoril veľmi fundovane.
Prácu rezortu hodnotí rozpačito predseda Slovenskej akadémie vied (SAV) Jaromír Pastorek. „Myslím, že to malo byť oveľa dynamickejšie,“ zhodnotil. Jurzyca sa podľa neho snažil, no na pomoc pri realizácii plánov by potreboval iný personál. Za negatíva považuje nedostatočnú komunikáciu s vedeckou komunitou. Podľa Pastoreka strašne dlho trvalo aj vyhlásenie výziev na čerpanie eurofondov, pomocou ktorých sa majú stavať vedecké parky. „To nebolo o päť minút dvanásť, ale o päť sekúnd dvanásť,“ vyhlásil šéf SAV.
Prezidentovi Slovenskej rektorskej konferencie Liborovi Vozárovi sa páči nedávno schválené opatrenie, na základe ktorého sa musia zverejňovať úväzky vysokoškolských pedagógov. Pozdáva sa mu aj zverejnenie platov absolventov. Aj keď ministerstvo pripravilo v oblasti vedy stratégiu Fénix a novelu vysokoškolského zákona, procesy zastavili predčasné voľby, a tak je podľa Vozára problematické hodnotiť výsledky ministerstva.
„Za niektoré aktivity a kroky by si určite zaslúžil dobrú známku, no v niektorých oblastiach sa mu, bohužiaľ, nepodarilo naplniť úvodné očakávania laickej i odbornej verejnosti,“ komentovala pôsobenie ministra manažérka pre sekciu školstva z Inštitútu hospodárskej politiky Lucia Kleštincová. Pozitívne hodnotí koncepčný prístup k školskej reforme. Jurzyca však podľa nej nenašiel odvahu pomenovať skutočný problém školstva. „Tým je dlhodobo neudržateľná neefektívnosť spôsobená masovosťou a toleranciou nekvality,“ domnieva sa Kleštincová. Požiadavku na výraznejšie zvýšenie platov kvalitných pedagógov Jurzyca podľa nej „odbil“ argumentom o predchádzaní gréckej ceste. „Namiesto toho treba nastoliť diskusiu, kde vnútri školského systému sa dá nájsť priestor na takú úsporu, ktorá by umožnila prilákanie najkvalitnejších expertov do učiteľského stavu,“podčiarkla.
 

Vyberte región